April 24, 2011

Nenek vs Monyet

 pic credit to google

Ada seorang budak penjual topi....jalan la dia dari rumah ke rumah jual topi dia,sampai dia di satu  kampung di pinggir hutan (area Kuala Nerang..)Waktu dah  tengahari 'rembang', jadi dia pun duduk la berehat sat kat bawah satu  pokok yang besar lagi rendang.Topi untuk jualan dia...dia letak la  sebelah sambil mengipas-ngipas badannya.

Kerana terlalu letih, tertidur la dia kat bawah pokok tuu..tiba-tiba  dia terdengar bunyi 'sqoh..sqeh. .sqoh..sqeh' . Terbangun la dia..dia  tengok keliling, tergejut beruk la dia ...'maafkan saya!! mana pi topi aku  semua?'.

Wahhh..cam na ni, mesti kena marah ngan tokey nanti pasai topi dia  hilang. Lepas tu, dia dengar bunyi sqoh..sqeh.. .sqoh..sqeh' tu kat  atas pokok. Langut la dia ke atas...Ooooooo, makhluk ni rupanya yang curi topi aku.

Berpuluh-puluh ekor monyet kat atas pokok tu, semua pakai topi sorang  satu.. Ishkk..cam na nak ambik balik ni..pikiaq perempuan tersebut.  Dia ambik galah..jolok- jolok keatas..tak juga dapat topi dia.

Dekat-dekat nak 'give-up' juga la orang tua tu. Tergaru-garu kepala  la dia..maafkan saya!! dia tengok monyet-monyet tu pun ikut tiru dia ,dia  lompat, monyet tu pun ikut lompat semua.. Jeng...jeng. .jenggg.. dia ada satu idea..dia ambik satu-satunya topi kat atas kepala dia ..dia  pun baling ke tanah. So, monyet-monyet tu pun ikut juga baling topi  yang depa pakai ketanah.

Dapat la balik semua topi-topi diaa...Pas waktu dia dah balik kekampung, dia pun cerita la 'keterer an' dia tu kat anak dia. Waktu berlalu begitu pantas. Perempuan tersebut dah jadi nenek dah..namun dia tetap berbangga dengan ketereran dia tipu monyet tu.di ceritakan  la pulak kat cucu dia. Nak dijadikan cerita ,cucu dia ni pun sekolah  tak pandai. jadi berjual topi juga macam nenek dia dulu.

Suatu hari, cucu dia pi menjual topi dikampung yang sama di daerah  Kuala Nerang tuuu. Waktu t/hari, secara kebetulan dia pun berehat di  bawah pokok yang sama. Kerana terlalu letih dia pun tertidur dgn topi- topi untuk dijual diletakkan di tepi dia. Pas dah dekat petang dah ,  dia pun bangun dari tidur..aikkkk! !! mana pi topi aku semua? Dia pun  terdengar bunyi 'sqoh..sqeh. .sqoh..sqehh' kat atas pokok tu.....hmmhhh. monyet-monyet tu dah ambik topi dia.

Dia pun buat la macam-macam untuk menakutkan monyet-monyet tu utk ambik balik topi tuu, tapi tak leh gak. Last-last teringat la dia  ngan cerita nenek dia dulu..diapun test la, dia garu-garu kepala, monyet2 tu pun garu2 kepala gak, dia lompat, monyet2 tu pun lompat gak..dia pun naik syok laa, dalam hatinya 'bodoh juga monyet2  ni..'..Lalu dia ambik topi kat atas kepala dia..dia lempaq la ke tanah dengan harapan monyet2 tu tiru cam dia gak.

Aikkk !!!monyet2 tu semua tengok ke dia..tak sekoq pun yang tiru dia  kali ni utk lempar topi ketanah. Termangu dia sendirian..tiba- tiba  turun seekor anak monyet, tapi sebelum dia turun, dia sangkut dulu topi tu kat ranting atas pokok tu. Anak monyet tu langsung pi dekat telinga dia dan berbisik,

"hang ingat, hang aja ada nenekkkkkk.. .?" 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...