September 08, 2011

Masjid terunik di dunia ~ Masjid Sheik Zayed



Masjid Sheik Zayed diasaskan oleh bekas presiden United States of Arab Emirates, HH Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan dimana beliau dikenali sebagai bapa UAE. Beliau beristirehat di tingkat bawah masjid ini.

Rekabentuk dan binaan masjid ini merupakan cantuman rekaan dunia kerana ianya menggunakan artis dan bahan2 dari pelbagai negara termasuk Italy, Germany, Morocco, India, Turkey, Malaysia, Iran, China, United Kingdom, New Zealand, Greece dan United Arab Emirates.


Lebih dari 3,000 pekerja dan 38 syarikat persendiran mengambil bahagian dalam pembinaannya.

 
Bahan2 natural dipilih utk kebanyakkan rekaannya kerana kualiti yg tahan lama termasuk marble stone, gold, semi-precious stones, crystals dan ceramics.



ukiran2 bunga di dinding2 & menara masjid







Terdapat 4 menara setinggi 107 m (351 ft) di setiap halamannya. Menara2 dengan rekaan bunga2 tersebut sepanjang 17,000 m2 (180,000 sq ft) dan merupakan marble mosaic yang terbesar didunia 




carpet terbesar di dunia

Masjid ini mempunyai beberapa ciri2 unik. Carpet di ruang utama merupakan carpet yg terbesar di dunia buatan Iran's Carpet Company dan direka oleh artis Iranian Ali Khaliq. Carpet ini sepanjang 5,627 m2 (60,570 sq ft) dan diperbuat dari 1,200-1,300 carpet knotters. Berat carpet ini adalah 35 ton & kebanyakkannya diperbuat dari  wool yg berasal dari New Zealand dan Iran. Terdapat 2,268,000,000 knots diantara carpet dan ianya mengambil masa 2 tahun utk disiapkan.




 
chandeliar terbesar di dunia

Masjid Sheikh Zayed mempunyai 7 chandeliers import dari Germany dimana terdapat millions Swarovski crystals. Chandelier terbesar terletak didalam masjid & dgn ukuran 10 m (33 ft) diameter dan 15 m (49 ft) tinggi.




 

Kolam sepanjang arked memancarkan bayang masjid dari bahagian2 yg berbeza dimana ianya mempunyai cahaya yg unik di waktu malam. System lightning yg unik direka oleh arkitek Jonathon Speirs dan pancaran utama adalah dri bulan. Awan bluish gray yang cantik disetkan oleh lampu  dari dlm dinding dan akan menjadi terang mendasarkan pancaran bulan.

ukiran di bumbung masjid

 

96 columns di ruang utama solat disalut dgn marble dan bertakhtahkan ibu segala mutiara dimana hanya segelintir tempat sahaja memilikinya.



bumbung masjid yang diukir ayat2 ALLAH

 
Qibla


99 nama Allah diukir di dinding Qibla dgn menggunakan Kufi traditional calligraphy direka oleh penduduk UAE calligrapher - Mohammed Mandi Al Tamimi. Dinding Qibla juga dibina subtle fibre-optic lighting dimana dihasilkan dari organic design. Terdapat sejumlah 3 style calligraphy - Naskhi, Thuloth and Kufi – digunakan sepanjang masjid dan didraf oleh Mohammed Mandi Al Tamimi UAE, Farouk Haddad Syria and Mohammed Allam Jordan.

 
bumbung masjid
 
rekaan lantai
adhan (prayer clock)

6 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Indahnya rumah Allah ...
    singgah beraya kt sini =)
    http://dismybelog.blogspot.com/2011/09/beraya-di-belog-kengkawan.html

    ReplyDelete
  3. damn beautiful..wish to visit tis place one day

    ReplyDelete
  4. mizfantagiro: thanks

    nabila: cantik sgt

    sweet: rumah ALLAH mmg yg tercantik

    rebe: sure

    ReplyDelete

1000 of thanks for your comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...