March 14, 2012

Jenis-jenis minyak wangi


Masih tidak tahu jenis-jenis minyak wangi yang terdapat di pasaran? Masih tidak pasti apa itu eau de toilette dan eau de parfum?

Kebanyakan minyak wangi adalah kombinasi bahan-bahan semulajadi yang kompleks seperti minyak pati tumbuhan dan produk-produk sintetik yang meningkatkan kuasa yang berkekalan dan meningkatkan bau. Alkohol digunakan sebagai asas cecair untuk minyak wangi dan nisbah alkohol dengan minyak wangi menentukan apa ramuan akhir untuk dilabelkan.



Daripada kepekatan tertinggi sehingga terendah bentuk minyak wangi adalah:
  • Perfume@Minyak wangi, juga dipanggil ekstrak atau minyak wangi extrait, mengandungi 15-40% pati minyak wangi. Ini adalah bentuk yang paling tulen, produk yang harum dan yang paling mahal.
  • Eau de Parfum mengandungi kira-kira 7-15% pati minyak wangi. Ini adalah minyak wangi yang paling popular dan biasa digunakan. Ia menyediakan wangian yang tahan lama dengan kos yang lebih rendah dari minyak wangi@Perfume .
  • Eau de toilette mempunyai sekitar 1-6% pati minyak wangi. Ini menjadikannya wangian yang ringan tapi tidak tahan lama seperti Parfum & Perfume. Pada asalnya wangian ini bertujuan untuk percikan pada badan yang menyegarkan untuk membantu orang bangun pada waktu pagi.
  • Eau de cologne kadang-kadang digunakan secara bergantian dengan istilah eau de toilette. Ramuan yang bermula dengan nama wangian ringan dan segar dicampur dengan minyak sitrus dan telah dipopularkan oleh Napoleon. Sesetengah perfumers hari ini mempunyai versi ini yang dipanggil eau fraiche. 

Walaupun ini adalah kelas utama minyak wangi, produk-produk lain juga kerap dicampur pati wangian walaupun dgn jumlah yang kecil seperti losyen, krim, serbuk, percikan badan selepas bercukur, sabun dan lain-lain produk kosmetik.

2 comments:

  1. sy perfume belasah jer janji bau x memeningkan kepala



    skang nih tgh aim nk beli perfume aura..haha..manalah tau boleh terpancar aura lps pakai perfume

    ReplyDelete
  2. perfume aura? tak pnah dgr pun...wangi ke? jual kat mane?...sha mmg suke dgn perfume xp suke yg bau lembut je....cukup2 utk bau sendiri.

    ReplyDelete

1000 of thanks for your comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...